Om teologiska institutionen

Teologen sigill på stämpel

Bildtext

TEOLOGEN – MED KUNSKAP OM RELIGION

”Teologen” är i dagligt tal ett samlingsnamn för Teologiska fakulteten och Teologiska institutionen. Den teologiska fakulteten är en av de fyra ursprungliga fakulteterna (teologi, juridik, medicin och humaniora) och räknar sin historia till universitets grundande 1477. Traditionellt brukar fakulteter delas in i flera ämnesvisa institutioner, men Teologiska fakulteten har, liksom Juridiska fakulteten, bara en institution. I Sverige är det nu bara Uppsala universitet som har en självständig teologisk fakultet.

Sveriges största enhet för religionsvetenskaplig forskning och utbildning

Teologen har idag cirka 1200 studenter och omkring 100 aktiva forskare, professorer och lektorer som ansvarar för våra utbildningar, vilket gör oss till Sveriges största enhet för religionsvetenskaplig forskning och utbildning. Sedan 2004 ligger Teologen i Hus 1 i Engelska parken, Humanistiskt centrum och sedan 2017 även i det nybyggda hus 22, som också inrymmer den Humanistiska teatern.​

CENTRUM OCH FORUM

Vid Teologiska institutionen finns två centrumbildningar och ett forum, där flera av universitetets institutioner samverkar: Forum för judiska studier (FJS), Centrum för mångvetenskaplig forskning om religion och samhälle (CRS) och Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism (CEMFOR).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ